Ada objek timbul dan ada objek yang tenggelam.
TIMBUL
Penyedut minuman |
Gabus |
TENGGELAM
sudu |
Syiling |
RPH
Mata pelajaran : Dunia
Sains & Teknologi
Kelas: 1
Amanah
Tarikh : 24.10.2012
Masa: 3.30 – 4.00 petang
Bilangan Murid: 20 orang
Bidang Pelajaran: ( Sains Bahan )
Tajuk : Timbul dan Tenggelam
Standard Kandungan : 11.1 Mengaplikasikan konsep timbul dan tenggelam.
Standard Pembelajaran :
11.1.1)mengenal pasti objek
yang timbul dan objek yang tenggelam melalui penyiasatan
11.1.3)menjelaskan pemerhatian
melalui lakaran,TMK,penulisan atau lisan
Hasil
Pembelajaran : Pada akhir pengajaran, murid dapat :
1) Domain kognitif : mengenal
pasti konsep timbul dan tenggelam
2) Domain Afektif : berhati-hati menggunakan bahan ketika
melakukan aktiviti
3) Domain Psikomotor: menyatakan / menulis 3 objek
tenggelam dan 3 objek yang timbul
Bahan Bantu Belajar: Getah pemadam, bola, batu, tisu,
bekas air, jadual, lembaran kerja, duit syiling, klip kertas, cawan
polisterin,botol mineral kosong.
Ilmu : Matematik
Nilai: Berhati-hati ketika melakukan aktiviti,
bersyukur,
Kemahiran : pemerhatian dan
pengelasan,manipulatif, mengukur menggunakan nombor
Pengetahuan Sedia Ada: 1) Murid biasa melihat objek timbul dan tenggelam
dalam
kehidupan seharian.
Fasa
|
Isi Kandungan
|
Aktiviti Pengajaran
Pembelajaran
|
Nota
|
|
Aktiviti Guru
|
Aktiviti Murid
|
|||
Permulaan
Penyoalan lisan.
( 5 min )
|
Mengenal pasti objek yang ditunjukkan.
Meramalkan objek tersebut sama ada timbul atau
tenggelam.
|
Buat kaitan dengan
pengetahuan sedia ada
pelajar
dengan menyoal. Cungkil idea murid tentang timbul dan tenggelam.
|
Murid menjawab soalan guru.
|
Strategi/
Teknik:
Penyoalan seluruh
Kelas.
Soal
jawab (inkuiri )
-Apa
yang kamu lihat?
-Di
manakah kedudukan dua objek tersebut?
|
Menstruktur
semula
( 40 min )
|
-Mengelaskan benda-benda yang timbul dan
tenggelam berdasarkan eksperimen.
|
-Membantu murid memasukkan objek ke dalam bekas
air.
-Melekatkan jadual di papan putih.
-Penerangan aktiviti kumpulan
( menulis 3 objek timbul dan 3 objek yang
tenggelam )
|
-Murid ramal terlebih dahulu. Murid menyatakan
objek tersebut timbul atau tenggelam selepas eksperimen.
-Murid mengisi jadual di papan putih.
-Catatkan dalam satu kertas dan bentangkan
hasil.
|
Strategi/
Teknik:
-Ramalan
-Perbincangan
-Pemerhatian
-
Strategi/
Teknik: Penemuan/simulasi
( ada objek yang timbul dan ada objek
yang tenggelam )
--
Strategi/
Teknik:
-Meramal
-Mengelaskan
Nilai murni :
Berhati-hati
|
Aplikasi Idea
( 10 min )
|
-Menjelaskan pemerhatian
-Menyatakan contoh-contoh objek di rumah dan di
persekitaran murid.
|
- Menyoal murid hasil dapatan melalui aktiviti
yang dijalankan.
Bimbing murid memahami konsep timbul dan
tenggelam.
|
-Murid menjawab soalan guru.
- Murid menyatakan contoh-contoh objek yang ada
di persekitaran mereka.
|
Strategi/
Teknik:
Penyoalan seluruh
kelas.
Soal jawab.
Bagaimana
dengan kapas/tisu? Objek –objek ini tenggelam atau timbul?
(Ciri-ciri bahan yang menentukan timbul atau
tenggelam )
|
Refleksi/Penutup
( 5 min )
|
-Kesimpulan
(Ada objek tengelam dan ada juga yang timbul.)
(Ciri-ciri bahan yang menentukan timbul atau
tenggelam )
|
- Taksir kefahaman pelajar
dengan
memberi lembaran kerja.
|
-Murid membuat latihan yang diberi.
|
-Penyoalan seluruh kelas dan pentaksiran dari
lembaran kerja.
|
No comments:
Post a Comment